Om Hässleby SOK

Hässleby skid- och orienteringsklubb är Mariannelunds längdskide- och orienteringsklubb som även har hand om motionsspåren vid Slättvallens IP.

Hässleby SOK bildades 1983 då skid- och orienterings- sektionerna inom MAIS, Mariannelunds Allmänna Idrotts Sällskap, bildade en egen förening.

Av de 170 medlemmarna är det ca 20 aktiva orienterare och ett 15-tal skidåkare som tävlar för klubben. Klubbens satsning på ungdomar och nybörjarkurser börjar ge resultat och 20-talet barn och unga deltar i olika aktiviteter.

Orientering

Orienteringsverksamheten startade på 1940-talet, då främst Eric Corell, Egon Älgevik och Alvar Ax började med nybörjarkurser och så sakta fick upp OL-intresset i samhället. Den sistnämnde, Alvar Ax, har varit klubbens mest framgångsrike orienterare med flera DM-segrar på 50-talet och framåt.
Mariannelund ligger i Eksjö kommun, nära länsgränsen mot Kalmar län. HSOK:s kontakter inom orientering sker mest med klubbar i Kalmar län, bl.a. i form av allianstävlingar inom Emådalszonen.

Skidsektion
Under 50- och 60-talet var skidintresset stort och vid flera olika tävlingar deltog kända svenska tävlingsåkare. Något som ända in på 80-talet var ett återkommande arrangemang var 24-timmarsåkning. HSOK ansvarar för elljusspåret vid Slättvallen (2,5 km, 5 km, 10 km) och gör skidspår på vintern.

Större arrangemang
2000 Götalandsmästerskapen i samarbete med Vimmerby OK
2005 DM Långdistans i samarbete med Vimmerby OK
2008 Elitserien och juniorcup i samarbete med Vimmerby OK
2009 SM Natt tillsammans med Vimmerby OK
2011 Smålandskavlen i samarbete med Eksjö SOK och Vimmerby OK

Klubbmärke
I HSOK:s klubbmärke märks hasselnötter och hängen då namnet Hässleby kommer från de hasselträd och dungar som tidigare fanns vid kyrkan (Hässleby församling i Mariannelund).

HSOK:s klubblokal finns i gamla brandstationen i Mariannelund.

Elljuspår

Hässleby SOK anlade vid starten 1983 elljusspåret runt sjön Skruven i Mariannelund. Vi ansvarar fortfarande, med helt ideella insatser, för skötsel och utveckling av spåret. I mån av snö ser vi också till att det finns skidspår.

2014 invigdes ett utegym vid elljusspåret. Vi hoppas att många ska ha nytta och glädje av det. Under 2015 genomförde klubben ytterligare en stor investering, då samtliga armaturer runt elljusspåret ska bytas ut till miljövänlig och energieffektiv LED-belysning.

Trailrun och stafetter

Under 2018 stod två helt nya arragemang på Hässleby SOK:s kalender, nämligen Sevede Trail Run och Kötbulleloppet. Traillöpning är löpning på naturstigar, där löparna tävlar individuellt. Detta fenomen är något som kommit och vuxit sig starkt på senare år. Den 28 april 2018 var det Hässleby SOK:s tur att prova detta. Med 20 deltagare vid första upplagan har evenemanget varit återkommande åren därpå, och har samtidigt vuxit i deltagare.

På liknande sätt har Köttbulleloppet fått fäste i klubbens kalender. Det var vid första upplagan av samhällets "Köttbullefest", som Hässleby SOK bestämde sig för att delta med en stafett runt Herrgårdsparken. Med lag om tre personer var målet att ta sig runt banan flest gånger under loppet av en timme. Också detta evenemang har sedermera blivit återkommande och vuxit sig i antal.